Indiase Vegetarische Pulao

Indiase vegetarische pulao een heerlijk rijstgerecht en een soort pilaf. Dit rijstgerecht is goed gevuld met groenten en heerlijk gekruid. Een waar feestje en past echt bij het Holifeest, een Hindoeïstisch feest dat elk jaar rond maart wordt gevierd. Dit is een kleurrijk gerecht en past daarom ideaal bij Holi-Phagwa, waar mensen met kleurpoeder naar elkaar gooien. Hier past tevens Tilda rijst perfect bij, want deze rijst is een goede basis voor een aromatisch en kleurrijk gerecht.

Bij dit feest worden vaak heerlijke hapjes geserveerd. Bijvoorbeeld bara’s zoals op de foto met een heerlijke zelf gemaakte chutney. Of denk aan samosa of Jalebi. Allemaal heerlijke snacks om hier bij te doen.

Het gerecht is vegetarisch en zelfs vegan! Maar je mist hier totaal geen vlees. In dit recept is bloemkool, wortels, aardappelen, tuinerwten en cashewnoten verwerkt. Een goed gevuld bordje dus, maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om bijvoorbeeld kip toe te voegen.

Liever een ander rijstgerecht maken? Klik dan hier voor het recept van Jollof Rice.

Bereiding

1. Week de rijst in koud water voor 30 minuten.

2. Snij de ui in grove blokken en de rode peper fijn. Ontpit wel even de rode peper, want anders wordt het erg heet. Snij ook alvast de bloemkool en aardappelen in kleinere stukken. Schil de aardappel hiervoor.

3. Doe wat boter of ghee in de pan en voeg het komijnzaad, korianderpoeder, kaneel, steranijs, laurierblad en kardemompeulen toe. Bak kort even mee.

4. Pers de knoflook fijn en rasp de gember in de pan. Voeg de rode peper toe. Bak kort mee en voeg dan de ui toe. Bak mee totdat de ui glazig ziet.

5. Voeg de bloemkool, wortels, tuinerwten en aardappelen toe met wat peper en zout. Doe hier de kurkuma, gedroogde koriander en garam masala bij. Bak alles 2 minuten.

6. Doe het water erbij en breng aan de kook. Zet het vuur zacht met een deksel op de pan en laat het geheel 2 minuten zacht koken.

7. Rooster kort de cashewnoten en voeg toe aan de groenten.

8. Giet de rijst af en voeg tevens toe aan de groente. Breng weer even aan de kook en doe de deksel weer op de pan. Laat dit zo 12 minuten stomen. Het gerecht is klaar, wanneer al het water is opgenomen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.