Gestoofde kousenband

Mijn favoriete keuken: de Surinaamse keuken! Kousenband is wel echt mijn lievelingsgroente en kan ik elke dag eten. De kousenband is een hele lange peul en nog erg gezond ook. Wist je dat kousenband foliumzuur, kalium en vitamine B1 en B6 bevat? Jammer genoeg zie je deze groente niet al te vaak voorbij komen. Ik heb er dan wel heerlijke bami bijgemaakt, maar dit is voor een mooie foto. Ik wil mij echt richten op deze groente en hoe je dit heerlijk en gezond kan bereiden.

De kousenband heb ik heerlijk gestoofd in tomaten, knoflook en ui. Vaak wordt er nog wel eens een bouillonblokje toegevoegd. Echter wanneer je genoeg peper en zout toevoegt, dan is dit helemaal niet nodig. Daarnaast heeft de kousenband van zichzelf al een heerlijke smaak! De kousenband kun je heerlijk serveren bij bijvoorbeeld Surinaamse bami of nasi en natuurlijk in het bekende gerecht Surinaamse kip masala met roti. Soms voeg ik spitskool toe voor meer groente en vind ik echt een goede combinatie met de kousenband.

Kijk ook eens naar deze heerlijke Surinaamse bruine bonen met rijst. Deze bevat heerlijke verse bruine bonen en tevens dus gezond! Klik voor het recept hier.

Bereiding

1. Haal de uiteinden van de kousenband eraf en snij in de kousenband in stukken. Snipper een ui en snij de knoflook fijn. Ontpit de tomaten en snij in kleine blokjes.

2. Voeg boter aan een diepe pan met deksel toe en laat deze smelten. Doe hier de ui, knoflook en tomaten bij en meng alles goed. Voeg gemalen peper en zout toe en roer totdat de tomaten zacht zijn.

3. Gooi de kousenband erbij en meng goed met het tomatenmengsel. Verwarm het even 2 minuten goed.

4. Zet het vuur zacht en doe een deksel op de pan. Stoof de kousenband 15 minuutjes totdat de kousenband zacht is, maar nog wel een stevige bite hebben.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *